Zaterdagmorgen 08.00 uur en de eerste toeschouwers rijden het centrum binnen. De auto wordt geparkeerd en stoelen, paraplu’s en parasols (je weet het maar nooit) worden neergezet. Het stadje stroomt langzaam vol en geduldig wacht iedereen tot ongeveer half elf. Dan draaien de eerste historische voertuigen de Brugstraat in. Te mooi voor woorden en ik heb geen verstand van oude auto’s dus plaats ik de foto’s maar gewoon. Tot slot valt aan het einde van dit artikel over de bijzondere locomotief wel iets te melden (bron’; de officiële website van Operation Market Garden http://omg2014.allunited.nl/ )
De Locomotief
“Deze locomotief is overgeladen op een historische Amerikaanse vrachtwagen combinatie uit 1944. De Stichting 162 bezit een oude oorlogsdiesellocomotief van het voormalige Engelse War Department, gebouwd in 1941. Deze locomotief heeft de bevrijding mede mogelijk gemaakt door goederen te transporteren voor de Geallieerden troepen die sinds 6 Juni 1944 dit bewerkstelligden. De spoorwegen, georganiseerd door het Amerikaanse Transportation Corps, hebben daar een belangrijke rol in gespeeld. Zonder de aanvoer van goederen, zoals munitie, voedsel en brandstoffen aan de oprukkende troepen was de bevrijding van Europa niet mogelijk geweest. De locomotief is op 26 Juli 1944 op een bijzondere wijze aan land gebracht (zie bijlage op de website, foto van het IWM in Londen), namelijk over het strand. De havens in Frankrijk waren toen nog niet bruikbaar, vandaar deze bijzondere oplossing. In beeld (op de website) is locomotief WD 32 maar op het schip erachter staat locomotief WD 33 die de Stichting 162 nu gerestaureerd heeft.
Deze belangwekkende rol van de spoorwegen gedurende de bevrijding wordt nooit in de media belicht. Vandaar dat wij als Stichting 162 aan de stichting OMG 2104 hebben aangegeven, dit voor het grote publiek nu eens kenbaar te maken door met onze oorlogsdiesellocomotief, en een tent vol informatie, tijdens de herdenking van Operation Market Garden aanwezig te zijn.
Dat deze locomotief deze bijzondere reis kan maken is puur en alleen maar te danken aan de belangeloze medewerking van bedrijven uit Noord-Holland / West -Friesland zoals transportbedrijf Van Straalen & De Vries uit Zwaagdijk en de kraanbedrijf Schot uit Alkmaar, de fa. Gaffert uit Veghel en Wido kraanverhuur in Nijmegen. En niet te vergeten de Stichting OMG2014 samen met de Gemeente Veghel. Zonder de belangeloze hulp en inzet van deze bedrijven was deze presentatie van dit bijzondere oorlogsobject niet mogelijk geweest en zou het grote publiek nooit iets vernemen over de rol van de spoorwegen tijdens de bevrijding. Het feit dat altijd alleen maar de negatieve kant van de spoorwegen in de oorlog wordt belicht, zijnde het Jodenvervoer, vinden wij geen recht doen aan de positieve en zeer belangrijke rol die deze speelde voor de bevrijding van Europa. Na 70 jaar mag daarin ook wel eens een ander geluid in vernomen worden.”